تلفن تماس: 09127958843 | 02156699733 | 09351170525

مورچه و موریانه – 09127958843

مورچه و موریانه

مورچه و موریانه

همه چیز  درباره زندگی مورچه ها و  چرخه زندگی آنها

مور یا مورچه حشره‌ای اجتماعی است همانند زنبور عسل از راسته نازک بالان که در میانه‌های دوره کرتاسه یعنی حدود ۱۱۰ تا ۱۳۰ میلیون سال پیش تکامل یافته است. امروزه بیش از ۱۲۰۰۰ گونه مورچه طبقه بندی شده‌اند و تخمین زده می‌شود این تعداد تا ۲۲۰۰۰ گونه نیز برسد. مورچه ها به راحتی از شاخکهای آرنج دارشان و ساختار گره مانندشان و کمر باریکشان قابل شناسایی هستند.

اندازه اجتماع مورچه ها می‌تواند از چند ده مورچه شکارچی در یک حفره تا چند میلیون مورچه ساده و مورچه نازای ماده و طبقه ای از کارگرها و سربازها و سایر گروه‌ها را در یک محدوده جغرافیایی وسیع شامل شود. همچنین اجتماع مورچه ها شامل تعدادی نر دارای نطفه و همچنین یک یا چند ماده که توانایی بارور شدن دارند و ملکه نامیده می‌شوند، می‌شود.همچنین گاهی اجتماع مورچه ها یک ابرجامعه توصیف شده‌است زیرا مورچه ها در آن با یکدیگر کار می‌کنند و از اجتماع خود دفاع می‌کنند.

با اطمینان خاطر برای مشاوره و ریشه کنی کامل مورچه و موریانه با متخصصین ما تماس بگیرید09351170525

 

انواع مورچه های داخل لانه

مورچه های کارگر

به دو گروه کوچک و بزرگ تقسیم می شوند مورچه های کارگر بزرگ از بقیه مورچه ها بزرگ تر و درشت تر هستند که به آنها مورچه های سرباز می گویند.

مورچه های سرباز

دارای آرواره های بزرگی هستند و از افراد ضعیف تر در مقابل سایر حشرات دفاع کرده و از جانوران مورچه خوار محافظت می کنند.

کارگر های کوچک

از لانه دور می شوند و به نظافت وتغذیه ی نوزادان و ملکه می پردازد.

مورچه ها حیواناتی هستند که به نظافت خیلی علاقمند می باشند. هر کدام وظیفه ی خود را انجام  می دهند  و در بقیه ی امور دخالتی نمی کنند. در آخر زمستان ملکه تخم های مخصوصی می گذارد که از آنها مورچه های نر و ماده تولید می شود که در بهار از لانه بیرون آمده و جفت گیری می کنند و بعد از آن مورچه ها ی نر بلافاصله می میرند.

تقریباً تمام مناطق کره زمین مورچه دارد. فقط مناطقی مانند جزایر دور افتاده و غیر قابل دسترسی استثنا هستند. مورچه به بیشتر مناطق موجود بر روی زمین دست یافته اند. ‌در اکثر محیط ها توانایی زندگی دارد. این موجود ۱۵-۲۰٪ موجودات زنده خشکی زی زمین را تشکیل می‌دهند. علت موفقیت آنها به زندگی اجتماعی، توانایی بالای انطباق پذیری و توانایی تغییر دادن محیط زیستشان و بهره برداری از منابع و دفاع از یکدیگر برمی‌گردد. انواع مورچه ها به صورت‌های مختلفی مانند زندگی انگلی و برده داری، همزیستی مسالمت آمیز و … تکامل یافته‌اند.

ساختمان مورفولوژیکی مورچه

مورچه ها گرچه از نظر اندازه ظاهری با یکدیگر فرق های زیادی دارند، ولی از جهت شکل ظاهری تقریبا شبیه یکدیگر هستند. بر روی سر مورچه یک جفت شاخک یا آنتن وجود دارد. این شاخک ها مدام حرکت می کنند، زیرا این ها شاخک های معمولی نیستند. بلکه اندامهای بویایی جانور به حساب می آیند. بنابراین مورچه در عین حال که فاقد بینی است، ولی حس بویایی دارد. این شاخک ها همچنین به مورچه کمک می کند تا مورچه های دیگر را بشناسد و با آنها ارتباط برقرار کند.

سر مورچه شامل مغز، یک جفت چشم مرکب و آرواره های قوی و دهان است. علاوه بر چشم مرکب، بیشتر مورچه ها دارای اندام بینایی دیگری به نام چشم ساده هستند. بین شکم و تنه این حشرات پایه ای وجود دارد که به وسیله آن شکم می تواند حرکات زیادی در جهات مختلف انجام دهد. مورچه های کارگر دارای سر کوچکی هستند. آرواره های این حشره نسبتاً قوی است و پاهایش به چنگال منتهی می شوند.

بالهای جنس ماده حشره مذکور پس از جفت گیری می افتند. عمر مورچه های کارگر ۸ تا ۱۰ماه، مورچه ملکه یک سال و مورچه های نر فقط دو هفته است. یعنی پس از جفتگیری با ماده می میرند.

2 3

شرکت ارمغان آسایش محیط سبز دارای مجوز رسمی از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی آماده ارائه خدمات سمپاشی مورچه و موریانه جهت مشاوره و بازدید رایگان حتی در ایام تعطیل با ما تماس بگیرید 09351170525 – 56342656

قدرت و هوش

مورچه ها قویترین حیوانات خشکی می‌باشند، چرا که می‌توانند چند برابر وزن خود بار حمل کنند، مطالعه در زندگی مورچه ها دانشمندان را به شگفتی وا داشته‌ است، چون وقتی  انبار غذای بعضی از مورچه ها را بررسی کرده‌اند، با کمال تعجب دیده‌اند، به طور دقیق دانه‌های جمع آوری شده را به طور منظم در کنار هم قرار می‌دهند؛ آن‌ها دانه‌های گندم را از وسط به دو نیم می‌کنند تا هنگام رسیدن رطوبت سبز نشود.

ولی دانه‌های خربزه را به جای نصف به چهار قسمت تقسیم می‌کنند، زیرا می‌دانند که دانه‌های خربزه (تخم خربزه) اگر به دو نصف تقسیم شوند، باز هم قابلیت سبز شدن را دارند و به محض تماس با آب رشد خواهند کرد و لانه مورچه ها را از بین خواهند برد.

3 3

ارتباط با هم نوعان

مورچه ها برای برقراری ارتباط با یکدیگر از فرومون استفاده می‌کنند. این سیگنال‌های شیمیایی در مورچه ها نسبت به سایر نازک‌ بالان تکامل یافته تر است. همانند سایر حشرات مورچه ها برای تشخیص بوی فرومون، از شاخک های بلند و نازکِ متحرک خود استفاده میکنند. مورچه بوسیله دو شاخک خود اطلاعاتِ لازم در مورد جهت و شدت بو را استخراج می‌کند. از آنجایی که اغلب مورچه ها در روی سطح زمین زندگی می‌کنند، آنها از سطح خاک برای بر جا گذاشتن رد فرومون استفاده می‌کنند تا دیگر مورچه ها نیز بتوانند آنرا دنبال کنند.

در گونه هایی که بصورت گروهی کاوش می‌کنند مورچه ای که غذا پیدا می‌کند یک رد فرومون در مسیر بازگشت به لانه برجای می‌گذارد و این مسیر بوسیله دیگر مورچه ها دنبال می‌شود، پس از بازگشتِ مورچه های دیگر با غذا، این مسیر تقویت می‌شود. هنگامی که منبع غذا تمام می‌شود، دیگر رد جدیدی توسط مورچه ها، در مسیر بازگشت گذاشته نمی‌شود و بوی فرومون به آرامی محو می‌شود.

این عمل باعث می‌شود که مورچه ها با تغییرات محیط خود را هماهنگ کنند. به طور مثال هنگامی که یک مسیر مشخص شده به سمت منبع غذایی توسط یک مانع سد می‌شود مورچه ها مسیر را رها می‌کنند تا مسیر جدیدی را پیدا کنند. اگر مورچه ای موفق شود، رد جدیدی بر جای میگذارد که شامل مسیر کوتاه تر‌ی به لانه می‌باشد. مسیر های صحیح به سمت منبع غذا بوسیله سایر مورچه ها دنبال می‌شوند و مسیر های بهتر تقویت می‌شوند تا در نهایت بهترین مسیر پیدا شود.

4 1

انتقال فرومون مخلوط با غذا توسط دو مورچه انتقال فرومون مخلوط با غذا توسط دو مورچه

 

جهت مشاوره و ریشه کن نمودن کامل مورچه و موریانه حتی در ایام تعطیل با ما تماس بگیرید 09351170525 – 56342656

نظام مورچه ها

مورچه ها از فرومون، تنها برای رَد یابی استفاده نمی کنند. هنگامی که یک مورچه آسیب می‌بیند از خود فرومونِ خطر ساطع می‌کند که باعث می‌شود مورچه های اطراف او در حالت تهاجمی قرار بگیرند و همچنین مورچه های بیشتری به آن منطقه جذب شوند. برخی از گونه های مورچه از فرومون خاصی به نام فرومونِ پروپاگاند استفاده می‌کنند که باعث می‌شود دشمنانشان دچار سردرگمی شوند و به یکدیگر حمله کنند.

فرومون بوسیله ساختارهای زیادی تولید می‌شود که شامل غدد دوفور، غدد سمی و غده‌های موجود در روده، دُم، روده راست ، استرنم و درشت نی می‌شوند. فرومون ها همچنین بین مورچه های لانه رد و بدل می‌شود این عمل بصورت ترکیب شدن فرومن با غذا و سپس انتقال دادن آن از طریق دهان مورچه ای به مورچه دیگر صورت می‌گیرد. این به مورچه ها کمک می‌کند که بفهمند چه وظیفه ای باید انجام دهند.‌(به طور مثال : جمع آوری آذوقه یا نگهداری از لانه). در گونه هایی از مورچه ها که دارای ملکه هستند هنگامی که تولید نوع خاصی از فرومون توسط ملکه متوقف شود کارگران ملکه جدیدی را انتخاب می‌کنند.

چرخه زندگی مورچه ها

چرخه حیات مورچه بسیار جالب است. ماده های یک کلنی یعنی ملکه تا ارتفاع زیادی در آسمان به پرواز در می آیند و نرها نیز به دنبالشان می روند. پس از این پرواز جفت گیری، نرها فوراً می میرند و ملکه پایین می رود و به تنهایی آغازگر یک گروه یا دسته جدید می شود. او آشیانه ای حفر می کند و تخم می گذارد. پس از آن کرمهایی که فاقد پا هستند، از تخم بیرون می آیند، ملکه مادر به آنها کمک می کند تا پیله ای به دور خود بتنند.

هنگامی که مورچه جوان به اندازه کافی رشد کرد، ملکه یک سرپیله را سوراخ می کند و مورچه را از داخل محفظه خود خارج می سازد. این کارگران تازه نفس، تقریباً به فوریت زندگی پرکار و فعال خود را آغاز می کنند که وقف ملکه و بقیه اعضای گروه است.

چگونه می توان از هجوم مورچه ها به خانه جلوگیری کرد؟

به طور کلی رعایت نظافت عمومی در هر خانه ای می تواند موجب جلوگیری از ورود و تشکیل کلنی در بسیاری از حشرات آفت در منزل شما بشود. و برای ریشه کنی  باید عواملی مانند مواد غذایی و رطوبت رو در دسترس مورچه ها قرار ندیم و همچنین راه ورودشون به منزل رو ببندیم.

 

۱. نظافت و تمیز نگه داشتن خانه

از آنجایی که مورچه ها حشراتی همه چیز خوار می باشند باید موادی مثل آرد، نان، بیسکویت را در ظروفی با درب محکم نگه دارید. می توانید با استفاده از برگ بو خشک شده( دارای بوی تند و زننده برای مورچه ها) در داخل مواد غذایی خشک مثل آرد موجب دور کردن مورچه ها از داخل ظروف نگهداری مواد غذایی خود شوید. سطوح اشپزخانه را از ذرات روغن پاک کنید . سعی کنید تمامی وعده های غذایتان را در یک مکان میل کنید تا از پراکندگی مورچه ها به خاطر ذرات باقی مانده غذا در اطراف منزل جلوگیری کنید .

<<>> باقیمانده مواد غذایی از عوامل مهم جذب مورچه ها به حساب می آیند  <<>>

 

جهت مشاوره و بازدید با مشاوران و متخصصین شرکت ارمغان آسایش تماس بگیرید 09351170525 – 56342656

 

خشک نگه داشتن محیط های مرطوب خانه

رطوبت و آب نیز یکی از عوامل مهم جذب مورچه ها هستند بنابراین سعی کنید تا سینک ظرفشویی خشک باشد و اطراف شیر های آب نشتی نداشته باشد و همچنین زباله ها را مرتب از خانه خارج کنید تا مانع تجمع شیرآبه و رطوبت شوید.

مورچه ها عاشق مواد شیرین و شیره ای هستند

مورچه ها علاقه ی زیادی به شکر، شیره ، عسل ، ابمیوه ، شربت و مانند اینها دارند پس باید این مواد را نیز ار دسترسشان دور کنید . مواد شیرین را هم مانند سایر مواد غذایی در ظروف شیشه ای یا پلاستیکی دربدار محکم قرار بدید.

اقدامات لازم برای جلوگیری از ورود مورچه ها

دلایل و راه های بسیاری برای ورود مورچه ها به خانه وجود دارد. بوی غذا و ذرات باقیمانده از غذا، رطوبت و نشتی آب در نقاط مختلف خانه از دلایل مهم جذب مورچه به خانه به شمار می آیند ، همچنین درز و شکاف موجود در دیوارها، کف، پنجره و مکان های ورود کابل ها و لوله ها به خانه، از راه هایی هستند که مورچه ها می توانند به راحتی وارد خانه شوند .”

شکاف ها و ترک های دیوارها، فواصل بین چارچوب های در و پنجره و دیواره های احاطه کننده آنان را با مواد محکم و مناسب مسدود و پنجره ها را نیز با تورهای پشه بند بپوشانید.

حال برای اینکه محیط اطراف منزل را نیز از مورچه دور نگه دارید بهتر است اگر باغچه یا فضای سبز در اطراف منزل هست از چوب و برگ های پوسیده خالی کنید و از گل ها و گیاهان معطر مانند رزماری ، مرزنگوش ، نعناع ، کاسنی بری ، اسطوخودوس ، گوجه فرنگی و داوودی استفاده کرد به طوری که با کاشت این گیاهان تا حد بسیار زیادی دور کننده مورچه ها میباشند چون مورچه ها از این گیاهان به شدت متنفرند. حتی میتوانید این گیاهان را در گلدان کاشته و در کنار پنجره هایی که احتمال ورود مورچه ها هست قرار دهید.

 

موریانه

5

همه خانواده های موجود در راسته موریانه ها به صورت اجتماعات بزرگ و کوچک در محدوده سیستمی لانه ای و به صورت کلنی زندگی می کنند . موریانه ها توانایی کنترل اقلیم داخل لانه خود را دارند. موریانه ها همه چیز خوارند و از مواد گیاهی ، الیاف ، فرآورده های پشمی و پنبه ای ، کاغذ دیواری ، چرم ، موکت ، لاستیک ، پوشش کابل ها ، جانوران نگهداری شده در موزه ها ، انواع چوب و فرآورده های چوبی تغذیه می کنند.

موریانه ها بیشتر در محیط مرطوب و تاریک زندگی می کنند از طریق ایجاد دالان های زیرزمینی و کانال های سر پوشیده  در سطح دیوارها ، ستونها و غیره بداخل ساختمان ها و محل های تامین مواد غذایی نفوذ میکنند.

لانه ها ممکن است در اعماق خاک ، داخل تنه پوسیده درختان ، داخل چوبهای خشک یا اثاثیه چوبی داخل ساختمانها بنا شوند برخی دارای لانه آشکار در بالای سطح خاک می باشند تعدادی از موریانه ها از مواد چوبی تغذیه میکنند و با حفاری در چوبهای تر ادامه زندگی می دهند موریانه های دروگر در چراگاه های خشک که درختان کمی دارند لانه سازی میکنند ، بعضی از موریانه ها از مواد گیاهی خشک تغذیه  می نمایند تعدادی از موریانه ها بسته به شرایط محیطی لانه هایی ایجاد میکنند و موجبات خسارت به محصولات کشاورزی ، لوازم ساختمانی و ساختمانها را فراهم می آورند

در یک اجتماع بزرگ از موریانه‌ها، شاه، ملکه، شاهزاده، کارگر و سرباز همگی در کنار هم زندگی می کنند و اگر تپه ای که در آن لانه سازی کرده اند را بشکافید می توان تک تک انواع این مریانه ها را از هم تشخیص داد. تعداد زیادی از موریانه‌ها با استفاده از چوب‌های جویده شده یا گل لانه‌های بزرگی درست می‌کنند. این لانه‌ها بسیار اصولی ساخته شده و برای ساخت آن هر موریانه وظیفه مشخصی دارد. معمولاً موریانه‌ها در درون لانه‌هایشان پنهان می‌شوند، ولی در صورتی که کسی مزاحم آن‌ها شود یا برای تشکیل اجتماع جدید قصد پرواز داشته باشند، از لانه‌هایشان بیرون می‌آیند.

ساختار بدن موریانه‌ها

شکل هر موریانه بسته به نوع وظیفه‌اش در اجتماع متفاوت است. برای مثال موریانه های کارگری که وظیفه غذا دادن و تمیز کردن ملکه را به عهده دارند، معمولاً کور بوده و بدون بال هستند و دستگاه تناسلی هم ندارند. فقط موریانه نر دارای ۴ بال بوده و تنها چند روز زندگی می کنند، یعنی پس از جفت‌گیری با نر تنها فرد ماده (ملکه) است که در اجتماع موریانه‌ها زندگی می‌کند و دارای شکمی بزرگ است و کارش فقط تخم‌گذاری است.

6

تغذیه

موریانه ها اکثرا از مواد حاوی سلولز از جمله گیاهان، میوه‌ها، چوب و … تعذیه میکنند اما میتوانند برای رسیدن به این مواد از موانعی که سلولز ندارند نیز عبور کرده و با آرواره های قوی خود میتوانند از موانع محکمی همچون بتن نیز عبور کنند. همچنین گاها مشاهده شده که در برخی مواقع در موریانه ها هم نوع خواری دیده شده است.

موریانه‌ها از نظر نوع زندگی به سه گروه عمده تقسیم می‌شوند

موریانه‌هایی که در زیر خاک زندگی می‌کنند

این گروه از موریانه ها بیشتر در زیر خاک زندگی می کنند و با حفر تونل ها و دالان های طویل و تغذیه از مواد سلولزی به زندگی خود ادامه می دهند.

موریانه‌هایی که در درون چوب‌های خشک زندگی می‌کنند

موریانه‌هایی که در چوب‌های مرطوب زندگی می‌کنند

موریانه‌ها، معمولا از طریق راه های بسیار باریک، و مخفی وارد فونداسیون ساختمان می‌شوند و به وسیله پایه‌های چوبی که در تماس با خاک هستند یا از طریق تونل‌های زیرزمینی که معمولاً در زیر ساختمان حفر می‌شود، وارد ساختمان می‌شوند، و با فعالیت تخریبی خود موجبات وارد شدن خسارات به سازه های چوبی می شوند.

از 1800 گونه شناخته شده موریانه در دنیا 148 گونه از آنها قادرند به ساختمانها صدمه بزنند و به علت فعالیت شدید موریانه ها داخل هر محدوده ای که انتشار یابند دیر یا زود  الوارهایی که  بی حفاظ می باشند و یا وسایل چوبی به کار رفته در ساختمان ها تخریب می شود. موریانه هایی که در داخل خاک و  زیر زمین دالان حفر می کنند توانایی آن را دارند که راهروهای خود را از خاک به درون آجر و حفره های داخلی دیوار باز نمایند گاهی تیر های شیروانی و چوب های سقف را مورد حمله قرار می دهند موریانه های چوب خشک ،گاهی در الوارهای دور از زمین حتی روی سقف نیز کلنی ایجاد می نمایند.

در سالهای اخیر به سبب بالا رفتن مخارج تعمیر و نگهداری ، موریانه ها خسارات بسیاری به ساختمانها واردآورده اند به خصوص در مناطقی که در پروژه های ساختمانی به برنامه های تعمیر و نگهداری اهمیتی داده نمی شود ساختمانها بیشتر در معرض حمله موریانه ها قرار میگیرند. انتشار موریانه ها ازمحلی به محل دیگر و حتی کشوری به کشور دیگر امکان پذیر است. در مناطقی که خانه ها را از خشت و گل بدون استفاده از الوار می ساختند بنظر می آید که ساختمانها بدون موریانه باشند. ولی استفاده از تیر ، الوار و تغییر بافت ساختمانی سبب شده  است که موریانه ها تکثیر یافته و موجب وارد آوردن خسارت های سنگین بشوند.

7

اهمیت بهداشتی :

موریانه ها از نظر بهداشتی برای انسانها هیچ مشکلی ایجاد نمیکنند  و مشکلات ناشی از این حشرات بیشتر جنبه اقتصادی دارد . زیرا بخاطر تغذیه موریانه ها از مواد سلولزی موجب وارد کردن خسارت به وسایل چوبی ، کاغذ ، کتاب و هرگونه موادی از این قبیل می شوند.

راههای مبارزه :

الف)  تغییرات ساختاری : عبارت است از نامناسب کردن شرایط زیست محیطی، جهت جلوگیری از فعالیت موریانه ها با انجام روشهای زیر :

. جمع آوری کلیه مواد چوبی از اطراف ساختمان و پاک سازی کامل محیط به طوری که تا عمق 50 سانتی متری خاک ماده ای چوبی در زمین نباشد

. انجام تهویه مناسب در زیرزمین ساختمان

.  شیب بندی مناسب کف  جهت دفع صحیح آب و رطوبت از ساختمان

. مسدود نمودن کلیه درزها و شکافها با مصالح ساختمانی مناسب و مستحکم

. ایجاد زهکشهای دور کننده رطوبت در اطراف ساختمان جهت کم کردن رطوبت خاک

ب) مبارزه شیمیایی :  ایجاد سدی از مواد شیمیایی بین کلنی موریانه ها در داخل خاک و ساختمان جهت جلوگیری از نفوذ آنها به ساختمان

 

برای ریشه کنی و پاکسازی محیط از مورچه و موریانه بهتر است از افراد حرفه ای و متخصص در این امر کمک بگیرید ، تیم حرفا ای شرکت ارمغان آسایش محیط سبز با بهره گیری از تجربیات موفق بی شمار در نابودی و ریشه کنی مورچه و موریانه در محیط های مختلف میتواند در این امر شما را یاری نماید .سایش  دئذوستبذن

 

با اطمینان خاطر با متخصصین ما تماس بگیرید حتی در ایام تعطیل

09351170525 – 56342656

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *