تلفن تماس: 09127958843 | 02156699733 | 09351170525

سمپاشی اماکن مذهبی (4 آفت رایج)

سمپاشی اماکن مذهبی

همانطور که می‌دانید در کشور عزیزمان و سایر کشورهای اسلامی مساجد تکایا حسینیه‌ها و هیئت‌های مذهبی جز مکان‌های مهم و پر رفت و آمد در طول سال و ایام مهم می‌باشند و مراسم‌های مختلفی مثل برگزاری نماز جماعت جشن‌ها و مراسم‌های مذهبی مراسم‌های ماه رمضان و ماه محرم و…. در این مکان‌ها برگزار میشود. بنابراین سمپاشی اماکن مذهبی دارای اهمیت فراوانی می باشد

 
سمپاشی مساجد
سمپاشی اماکن مذهبی

در اهمیت سمپاشی اماکن مذهبی باید گفت از آنجا که بیماری‌های واگیردار و آلودگی‌های محیطی و انتقال آنها با تراکم جمعیت رابطه مستقیمی دارد لذا با توجه به شلوغی و ازدحام جمعیت در اماکن مذهبی و توزیع غذا و مواد خوراکی در این اماکن احتمال انتقال بیماری‌های واگیردار و آلودگی‌های محیطی هم زیاد می‌شود چون تقریباً از هر قشر با بازه سنی متفاوت در این مکان‌ها حضور می‌یابند و به یک عامل مکانی بسیار مهم در انتقال برخی عوامل بیماری‌زا و آلودگی های محیطی تبدیل می‌شود.

همانطور که می‌دانید هر عامل بیماری‌زا و آلودگی محیطی یک عامل انتقال مختص به خود را دارد پس با عدم رعایت بهداشت فردی و عمومی و محیطی امکان انتقال این آلودگی‌ها و عوامل بیماری‌زا به مکان‌ها و افراد سالم دیگر نیز میسر می‌شود پس باید سمپاشی اماکن مذهبی را جدی بگیریم

بنابراین برای جلوگیری از انتقال عوامل بیماری زا و حشراتی که در بدن یا محیط یا محیط اطراف انسان هم زیستی پیدا می کنند می‌ بایست این مکان ها به دلیل پرتردد بودن و پربازدید بودن به صورت دوره‌ای و منظم تحت عملیات سمپاشی قرار بگیرند تا از انتقال و انتشار عوامل آلودگی جلوگیری به عمل آید

شرکت ارمغان آسایش محیط سبز دارای مجوز رسمی از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی آماده ارائه خدمات سمپاشی اماکن مذهبی به صورت 24 ساعته حتی در ایام تعطیل می باشد

جهت مشاوره و بازدید رایگان با ما تماس بگیرید

09127958843

09351170525

56342656

علاوه بر این در چنین مکان‌هایی انبار مواد غذایی و آشپزخانه وجود دارد پس طبعاً مواد غذایی مانند برنج حبوبات قند شکر آرد و غیره که همگی مواد مورد علاقه جوندگان مثل موش و سوسک‌های کابینتی هستند وجود دارد پس در صورت عدم سمپاشی اماکن مذهبی و طعمه گذاری دوره‌ای و منظم با توجه به باز بودن و فعالیت داشتن این مکان‌ها در ایام و ساعات خاص ممکن است آفات و جوندگان به این اماکن وارد شده و به دلیل در دسترس بودن مواد غذایی و عدم سمپاشی دوره‌ای و منظم اقدام به تولید مثل و تکثیر کنند به همین دلیل سمپاشی اماکن مذهبی به صورت دوره ای و منظم به شدت توصیه می شود 
از دیگر دلایل مهم بودن انجام عملیات سمپاشی اماکن مذهبی به صورت دوره ای و منظم وجود آفاتی نظیر سوسک فاضلابی، موریانه،ساس، کک و بید بوده که به راحتی می‌توانند در اماکن نام برده حضور پیدا کنند و موجبات آلودگی و خسارات جبران ناپذیر و آزار و اذیت شوند
بنابراین به شدت توصیه می‌شود برای حفظ وجه عمومی و اجتماعی این اماکن و حفظ بهداشت محیط و سلامتی افراد مراجعه کننده نسبت به سمپاشی اماکن مذهبی به صورت دوره‌ای در این مناطق اقدام نمایید

گروه تخصصی ارمغان آسا با بهره‌گیری از کادری مجرب و حرفه‌ای خیال شما را در جهت حذف آفات و حشرات و جوندگان راحت می نماید.برای مشاوره رایگان و۲۴ ساعته با ما تماس بگیرید

09127958843

09351170525 

56342656

(سوسک ها)

سوسک‌های آمریکایی (درست یا فاضلابی) و همچنین سوسک‌های آلمانی (ریز یا کابینتی) ممکن است در مکان‌های مذهبی و سایر مکان‌های اجتماعی که بهداشت محیط و مواد خوراکی و مصرفی را رعایت نمی‌کنند ظاهر شوند و آسیب‌های جدی را به وجود آورند.

(موش ها)

موش‌ها معمولاً علاقه زیادی به مواد غذایی دارند بنابراین انبارها و مکان‌های نگهداری مواد غذایی به علت سهولت در تردد تا حد زیادی مورد حمله و توجه موش‌ها قرار دارند.

(موریانه ها)

موریانه‌ها در هر مکانی که آب و غذای مناسب و چوب های آسیب دیده باشد به سرعت رشد و تولید مثل می‌کنند حتی ممکن است از طریق پایه و اساس ساختمان نیز وارد ساختمان شوند و آسیب‌های جدی به وجود بیاورند.

(پشه ها)

در تمام مکان‌ها رعایت نکردن موارد بهداشتی هرچند موارد کوچک و ناچیز مانند نبستن کیسه زباله، نگهداری زباله به مدت طولانی، شستن نامناسب سطل زباله‌ها، باقی ماندن شیرابه و نگه داشتن مواد خوراکی و غذایی در شرایط نامناسب باعث نفوذ پشه‌ها از بیرون به داخل می‌شود.
 

چه نکات مهم و بهداشتی را می‌توان به کار برد تا این آلودگی‌های مذکور کم و سطح بهداشت محیط اماکن مذهبی بهتر شود چیست؟

مکان‌هایی که در آن مراسم‌های مذهبی برگزار می‌شود معمولاً سقف ندارند به همین دلیل امکان وجود و جمع شدن گرد و خاک و آلاینده در این اماکن زیاد است پس باید تمام نکات و موارد بهداشتی زیر به خوبی رعایت شود:
این محیط‌ها باید از هرگونه ناپاکیزگی و آلودگی پاک باشند، فرش‌ها مرتب جارو شوند، سرویس‌های بهداشتی مرتب شستشو شوند، زباله‌ها به خوبی جمع آوری شود، از سطل زباله‌های درب‌دار استفاده شود،از ریختن خوراکی و مواد غذایی روی فرش‌ها جلوگیری شود، ملزومات دعا و نماز در قفس و جای معین نگهداری شود و درست از آنها استفاده شود(البته طبق ماده ۶ آیین نامه مقررات بهداشتی مساجد توزیع و پخش هر نوع البسه برای استفاده عموم مانند لباس‌های خاص عزاداری چادر مقنعه و غیره در مساجد ممنوع است.)
هر چند وقت یکبار جانمازها چادرها و تسبیح‌ها شست و شو و ضدعفونی شوند، سطح مهرها با سمباده تمیز شود، برای پیشگیری از به وجود آمدن بیماری‌ها از آب حوض داخل مساجد برای وضو گرفتن استفاده نشود، از آب آشامیدنی سالم و لیوان‌های یکبار مصرف تمیز استفاده شود،( ترجیحاً از آبسردکن‌هایی که آب را به سمت بالا فوران می‌دهد استفاده شود.)
برای توزیع نذری‌ها و نوشیدنی در مراسم‌های مذهبی حتماً از لیوان‌های یکبار مصرف استفاده شود و برای ریختن نوشیدنی از پارچ استفاده کنیم به صورت کاملاً بهداشتی این کار انجام شود، یخ‌های بسته‌بندی شده بهداشتی جایگزین یخ‌های قالبی صنعتی بدون بسته‌بندی شوند،دفع فاضلاب‌های وضوخانه‌ها، سرویس‌های بهداشتی، آبدارخانه‌ها و آشپزخانه‌ها باید به صورت بهداشتی باشد و از جاری شدن و دفع غیر بهداشتی آن جلوگیری شود زیرا که موجبات تجمع حشراتی مانند مگس ، پشه ، سوسک ها و جوندگان می شود .
یکی دیگر از مهم‌ترین موارد بهداشتی در اماکن مذهبی سلامتی کامل خادمین این مراسم است. این افراد به دلیل نقش مهم شان در پذیرایی و خدمت رسانی به عزاداران باید به صورت کامل، بهداشت فردی و محیطی را رعایت کنند تا سلامتی عزاداران و افراد دیگر به خطر نیفتد.
از جمله نکات مهمی که باید این افراد رعایت کنند موارد زیر است:داشتن روپوش و لباس روشن مخصوص پذیرایی و خدمت رسانی،تمامی خادمین آبدارخانه و آشپزخانه باید دارای کارت بهداشت معتبر باشند،این افراد باید برای شست و شو و تمیزکاری از صابون و مایع صابون استفاده کنند، از حوله و دستمال یکبار مصرف استفاده کنند.کفش دارها باید به وسیله دستکش و روپوش و ماسک مناسب وظایف خود را انجام دهند،در زمان توزیع غذا و نذری‌ها از ملزومات لازم استفاده شود و به هیچ وجه برای توزیع غذا از روی سفره پهن شده رد نشوند.

(ظروف)

ضمن اینکه نذری‌های زیادی در اماکن مذهبی پخته و توزیع می‌شود استفاده از ظروف مناسب و نگهداری درست از این ظروف اهمیت ویژه‌ای دارد.
انتخاب درست ظروف با توجه به نوع غذا و گرم و سرد بودن آن بسیار مهم است.
به عنوان مثال از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی نمی‌توان برای غذاهای خیلی گرم استفاده کرد و می‌توان ظروف آلومینیومی را جایگزین کرد.
در صورت عدم استفاده از ظروف یکبار مصرف و استفاده از ظروف چینی و شیشه‌ای و غیره باید به طور صحیح و درست استفاده شوند و پس از استفاده به طور بهداشتی شستشو شود تا مانع آلودگی محیطی و انتقال بیماری شود.
ظروف نگه داری مواد  غذایی و محل نگهداری این ظروف باید چگونه باشد ؟
نکات زیر در مورد نگهداری درست ظروف در اماکن مذهبی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است: تمامی ظروف با مواد شوینده و مواد گندزدای مناسب تمیز شود و بعد در محیط‌های درب دار مانند کمد و قفسه و کابینت نگهداری شود، باید از ظروف غذای درب دار استفاده شود تا جانوران موذی مانند سوسک های ریز کابینتی و موش های خانگی به غذا آسیب نزنند و از آن برای تغذیه استفاده نکنند .

برای شستشوی استکان و نعلبکی ها

 ۱. باید از مواد شوینده و گندزدای مناسب استفاده کنیم. ۲. به اندازه کافی آب مصرف کنیم ودر مصرف آب صرفه‌جویی کنیم البته این بدان معنی نیست که از روش‌های قدیمی شستشو مانند پر کردن یک ظرف از آب و شستن تمام ظروف در همان آب استفاده کنیم(استفاده چند باره از آب) چرا که این روش روش غیر بهداشتی است و ممکن است باعث انتقال بیماری‌های واگیردار شود.
از ظروف لب پریده و آسیب دیده نیز استفاده نکنیم، بیماری‌های واگیردار ممکن است از طریق به کار بردن ظروف مشترک انتقال یابد پس در صورت استفاده حتماً باید به خوبی شستشو و گند زدایی شوند در غیر این صورت استفاده از آن ممنوع می‌باشد.
در صورت توزیع میوه و سبزی و سالاد باید این مواد خوراکی خیلی دقیق و به روش‌های درست سالم سازی، انگل زدایی و شستشو شوند و بعد استفاده شوند.
همانطور که می‌دانید ظروف یکبار مصرف علی الخصوص ظروف یکبار مصرفی که بر پایه پلی استایرن و موارد مشابه که از مشتقات نفتی بوده به دلیل تجزیه ناپذیر بودند تهدید بزرگی برای زندگی انسان‌ها و محیط زیست آب و خاک هستند و در نتیجه نیز وارد چرخه زندگی انسان به عنوان یک آلاینده شیمیایی می‌شوند.
پیشنهاد می‌شود ظروف یکبار مصرف گیاهی جایگزین ظروف پلاستیکی شوند و به هیچ عنوان از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی برای غذاها و نوشیدنی‌های گرم استفاده نشود.
استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی که دارای مجوز قانونی از وزارت بهداشت هستند نه تنها به انسان آسیب نمی‌زند بلکه به علت تجزیه پذیر بودن به محیط زیست نیز آسیبی وارد نمی‌کند و به شدت نیز توصیه می‌شود.
همچنین جمع آوری ظروف استفاده شده اهمیت کمتری نسبت به پخش بهداشتی غذا ندارد و لازم است دستورعمل‌های خاصی جهت جمع آوری ظروف و پسماندهای غذایی مانند استفاده از ظروف  بزرگ زباله به تعداد کافی جهت کاهش آلودگی های محیطی ناشی از رهاسازی ظروف و پسماندها به کار گرفته شود.
جمع آوری نگهداری و دفع زباله اهمیت ویژه‌ای دارد و بی‌توجه بودن نسبت به این موضوع مشکلات جدی نظیر تجمع جانوران موذی را به بار می آورد .
در مکان‌های مذهبی باید ظروف زباله درب دار پلاستیکی یا ضد زنگ به تعداد کافی وجود داشته باشد و تخلیه زباله‌ها با برنامه و به صورت منظم هر روزه انجام شود و زباله و مواد زاید در داخل مسجد و محوطه اطراف آن رها و ریخته نشود.

سمپاشی در شرکت ارمغان آسایش محیط سبز زیر نظر مسئول فنی بهداشت محیط که دارای تحصیلات دانشگاهی مرتبط از دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده انجام می شود و این اطمینان را می دهیم که ما می توانیم شما را از شر هر گونه آلودگی محیطی رهایی بخشیم.
جهت دریافت مشاوره و بازدید ۲۴ ساعته و مبارزه و ریشه کنی و نیز کسب اطلاعات تخصصی تر و راهنمایی جهت مشاوره و اطلاع از قیمت با ما تماس بگیرید:

09127958843

09351170525

56342656

 

بیماری های قابل انتقال در اماکن عمومی چیست ؟

اماکن مذهبی نیز مانند سایر مکان‌های عمومی به علت جمعیت زیاد و پخش غذا و نذورات در صورت رعایت نکردن بهداشت فردی و محیطی ممکن است بیماری‌های خطرناکی بین افراد پخش و همه گیر شود، بیماری‌هایی مانند: سرماخوردگی،وبا،حصبه،سل،اوریون،تب خال و…. این بیماری ها از جمله بیماری‌هایی هستند که  سرعت انتقالشان بالاست و افراد زیادی را از طریق عطسه و سرفه، ظروف و دست‌های آلوده درگیر می‌کند.
خادمین از راه‌های انتقال بیماری مطلع هستند پس باید اقداماتی مانند تهویه مناسب، گند زدایی درست میوه ها و سبزیجات و پخت بهداشتی غذاها،تصفیه هوا، سمپاشی دوره‌ای و منظم محیط‌های مستعد پشه و رعایت بهداشت فردی و محیطی در آشپزخانه و آبدارخانه را انجام دهند تا مشکلات زیادی برای افراد پیش نیاید

 (رعایت بهداشت فردی)

پوشاندن دهان و بینی با دستمال و ماسک
در صورت داشتن علایم بیماری تنفسی با دیگران دست ندهیم و روبوسی نکنیم و دیگران را بغل نکنیم.
ظروف و استکان ها به درستی شست و شو شوند.
قرار دادن تهویه مناسب برای عوض شدن هوای داخل ساختمان.
جلوگیری از آلودگی آب و غذا و نظارت بر پخت و تهیه غذاها.
شستن درست دست ها با آب و مواد شوینده مناسب بعد از توالت و قبل از غذا خوردن .
استفاده از آب آشامیدنی سالم.
ماندن در منزل و استراحت کردن در صورت بیمار بودن.
گندزدایی و شستشوی درست سبزیجات و میوه ها.
پاک کردن محیط از آلودگی.
استفاده نکردن از وسایل و ظروف مشترک.
دفع صحیح و بهداشتی مدفوع.
تمیز و ضدعفونی کردن مرتب سرویس های بهداشتی…
شرکت ارمغان آسایش محیط سبز دارای مجوز رسمی از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی آماده ارائه خدمات سمپاشی به صورت 24 ساعته حتی در ایام تعطیل می باشد .
جهت مشاوره و بازدید رایگان با ما تماس بگیرید

09127958843

09351170525
56342656

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب