تلفن تماس: 09127958843 | 02156699733 | 09351170525

آنچه درباره حشره بید باید بدانید09127958843

حشره بید

مقدمه

احتمالا برخی از شما عزیزان تا به حال در منازل خود و یا در کمد لباس ها و یا در ظروف نگهداری حبوبات در کشوهای آشپزخانه با این آفت روبرو شده اید. این آفت یکی از بی سروصدا ترین آفت های منازلی می باشد که در آنجا موفق به نفوذ و تکثیر شده اند.

شاید برخی از شما هنگام دراز کشیدن بر روی فرش های دستباف خود و لذت بردن از نرمی تار و پود آن متوجه تغییر در فرش خود شده اید مثلاً ضخامت آن کمتر شده باشد و یا اینکه بخشی از پشم ها و پرزهای فرش به صورت کامل یا ناقص حذف شده و حتی سوراخ شده باشد.

اینجاست که باید نگران بشوید چرا که این مهمان ناخوانده توانسته است در داخل فرش شما ولی بدون خبر شما جا خوش کند و برای خود یک کلنی دست و پا کند و در صورت عدم توجه به این حشره باید منتظر خسارات مالی سنگینی برای خود باشید به خصوص اگر در منزل خود فرش های دستباف، قدیمی و نفیس و گرانقیمت نگهداری می کنید.حال بگذارید تا درباره‌ی این آفت کم شناخته شده اطلاعاتی بیان کنیم تا دیدگاه شما در خصوص مبارزه با این آفت روشن تر شود.

بید فرش

این حشره با نام علمی Tineola bisselliella شناخته شده است. این حشره از راسته Lepidoptera ( پولک باران ) و از خانواده پروانه سانان می باشد.

ریخت شناسی و چرخه زندگی بید فرش

آنچه درباره حشره بید باید بدانید

فرم بالغ این حشره به رنگ زرد و روشن می باشد که در باله های خود که دارای طولی در حدود  ۲ سانتی متر می باشند دارای خطوط سایه مانند قهوه ای و یا قرمز کم رنگ می باشد. طول بدن لارو ها معمولاً ۱۲-۹ میلی‌متر است.

رنگ و اندازه در فرم بالغ این حشره به به نوعی که دارد و تغذیه ای که می کند متفاوت خواهد بود ولی بیدهای بالغ که به شکل پروانه درآمده‌اند طولی در حدود ۲.۵ تا ۵ سانتی متر دارند. لارو این حشرات دارای بدن کرک مانند و قهوه ای بوده و اندازه آن ها کوچکتر از فرم بالغ می باشد. چرخه زندگی بید شامل چهار مرحله تخم، لارو، کریسالید و بالغ که به شکل پروانه است می باشد.

حشره بید

رایج ترین گونه های بید که در منازل پیدا می شوند؟

در کل دو نوع بید وجود دارد که در منازل توانایی آسیب زدن به پشم را دارند؛

۱ – بید لباس که با عنوان Moth شناخته می شود .

۲ – بید قالی که با عنوان Beetle شناخته می شود.

منبع تغذیه بید در منازل منبع تغذیه بید در منازل بسته به نوع بید متفاوت است، مثلاً منبع تغذیه بید لباس و بید فرش بیشتر منسوجاتی هستند که دارای پشم و کرک می باشد چراکه این نوع از بید توانایی هضم این مواد را برای بدست آوردن کراتین مورد نیاز برای رشد خود را دارند.

این بید ها به طور کلی از الیاف حیوانی به ویژه پشم، خز، ابریشم، پر، نمد و حتی چرم تغذیه می کنند. این مواد حاوی کراتین که پروتئین فیبری می باشند و لارو کرم مانند حشره بید می تواند آن را هضم کند. در طبیعت، این لاروها از مواد لانه سازی یا لاشه پرندگان و پستانداران تغذیه می کنند، اما درصورت حمله و نفوذ به داخل منازل این حشرات به صورت گسترده با تغذیه خود موجب بروز خسارات برگشت ناپذیر می شوند.

پارچه های پنبه ای و مصنوعی مانند پلی استر و ابریشم مصنوعی به ندرت مورد حمله قرار می گیرند، مگر اینکه با پشم مخلوط شوند. در حالی که منبع غذایی در بید مواد خوراکی بیشتر غلاتی مانند آرد و برنج و حبوباتی مانند نخود، لوبیا و حتی آجیل و یا شکلات می باشد. آنچه که مهم است و باید بدانید این است که منشأ اصلی وارد شدن خسارت توسط بید های فرش لارو های آنها می باشند که برای رشد خود به کراتین موجود در بافت های لباس و قالی احتیاج دارند و پس از بیرون آمدن لارو ها از تخم بدون وقفه به خوردن تار و پود فرش ها و خز ها و لباس ها ادامه می دهند.

این درحالی است که بید های بالغ که به شکل پروانه درآمده اند دیگر به خوردن ادامه نمی دهند و بیشتر در مکان های تاریک و رطوبت باقی عمر خود را سپری و در هنگام پرواز و ترک محل تخم گذاری می کنند و چرخه ذکر شده ادامه پیدا خواهد کرد.

توالی تولید مثل بید چگونه است؟

بید در سال دوبار تولید مثل می کند یک بار در اواخر بهار و اویل تابستان و یک بار دیگر در اواخر پائیز و اوایل زمستان. در این مواقع از سال دمای هوا خیلی زود تغییر می کند و رطوبت نیز زیاد می شود  و در این شرایط که رطوبت و دمای هوا بالا می‌رود  بید ها  رشد و نمو شان شروع می شود. در بیشتر شهرهای شمالی ایران به همین خاطر بید زیاد دیده می شود.

انواع بید های رایج در منازل کدامند؟

بید فرش و لباس

IMG ۲۰۲۳۱۱۲۱ ۱۴۲۱۱۲

این نوع از بیدها جزو شایع ترین و رایج ترین بیدهای می باشند که در منازل مشاهده می‌شود و عموما لوازم پشمی از جمله فرش ها و موکت های دستباف و پارچه های نخی طبیعی را مورد حمله قرار می دهند. این بید ها به مکان های تاریک و خیس که دارای رطوبت بالایی می باشند علاقه‌مند می باشند و معمولاً در میان پرزهای فرش تخم گذاری می‌کنند.

از علائم وجود این حشره می‌توان به سوراخ سوراخ شدن لباس ها یا فرش ها اشاره کرد. توجه داشته باشید که هرچه کیفیت فرش و یا منسوجات شما بهتر باشند، یعنی دارای درصد خلوص بالاتری از الیاف طبیعی باشند بیشتر مورد هجوم این نوع از بید ها قرار می گیرند و به تبع آسیب بیشتری خواهند دید. بسته به مسائد بودن شرایط دمایی و رطوبتی و مهیا بودن غذا به طور میانگین این نوع از بید ها حدودا یک الی دو ماه عمر می کنند.

IMG ۲۰۲۳۱۱۲۱ ۱۶۰۷۰۰

بید رختخواب

این نوع بید که به بید رختخواب معروف است، معمولاً در لابه لای درزهای تشک و بالشت زندگی می کنند و از پنبه‌ها و پشم‌های به کار رفته در آنها تغذیه می‌کند. این بید ها که به بید های لحاف تشک نیز معروف هستند از الیاف طبیعی سرویس روتختی شما مانند پر، ابریشم، خز و پشم تغذیه می‌کنند و بعد به سراغ الیاف مصنوعی لباس‌ها می‌روند.

بید مواد خوراکی

بیدهای مواد خوراکی را می توان در انباری های که محل نگه داری موقت مواد غذایی می باشند و یا کابینت های آشپزخانه ها که مواد غذایی مانند برنج، آرد، غلات و حبوبات نگه داری می شود مشاهده کرد.

راه های ورود بید به داخل منازل کدامند؟

اصلی ترین و رایج ترین راه ورود بید ها به داخل منازل از طریق پنجره های باز و حتی درهای منازل می باشد که به فرم بالغ که به صورت پروانه می باشد و دارای قابلیت پرواز می باشد اجازه می دهد تا به راحتی وارد منازل شوند. برای فرم لاروی و نابالغ نیز با آوردن منسوجات و یا مبلمان دست دوم برای انواع بید فرش و لباس  و یا مایحتاج خوراکی خریداری شده مثل حبوبات که کنترل نمی شوند برای انواع بید مواد خوراکی و آلوده به لارو بید می باشند می توانند وارد منازل شما شوند.

مکان های اختفا بید ها در منازل کدامند؟

بید های فرش که در حالت بالغ و فرم پروانه ای می باشند ترجیح می دهند در مکان های تاریک و مرطوب زندگی کنند و از نور فراری هستند و این خود می تواند وجه تمایزی برای تشخیص این باشد که این پروانه ها فرم بالغ بید فرش می باشند ‌و با بقیه پروانه ها تفاوت دارند. اما بید های مواد غذایی در حالت بالغ و فرم پروانه ای جذب نور می شوند و اغلب در کنار لامپ ها و حفاظ های مهتابی ها در پرواز می باشند.

نحوه وارد کردن خسارت بید در منازل به چه صورت است؟

با توجه به نوع بیدی که خانه را مورد هدف قرار داده خسارت متفاوت خواهد بود. در صورتی که آلودگی توسط بید فرش یا لباس باشد از آنجا که این نوع از بید ها عموما از پشم ها، کرک ها و الیاف طبیعی استفاده می کنند، در صورت بروز آلودگی این بید ها در تاروپود فرش ها و لباس های طبیعی نفوذ کرده و با تخم گذاری و بیرون آمدن لارو ها از تخم وارد شدن خسارت شروع می شود.

در حقیقت خسارت اصلی در این نوع بیدها توسط لارو ها صورت می پذیرد که از کراتین موجود در الیاف و تاروپود و پشم ها برای تغذیه استفاده می کند و بعد از گذشت زمان و تکثیر و زیاد شدن جمعیت بیدها دیگر چیزی از فرش بافی نمی ماند. به طوری که گفته شده است  حشرهٔ بید توانایی آن را دارد تا پس از چهل نسل، در حدود ۴۲ کیلوگرم پشم را نابود کند و در نتیجه میزان نابودی فرش نیز زیاد می‌شود و از این طریق موجب اعمال خسارت سنگین و جبران ناپذیر برای شما عزیزان می شود.

IMG ۲۰۲۳۱۱۲۱ ۱۴۳۶۱۲

در صورتی که آلودگی منزل با بید خوراکی باشد، لارو این حشره در داخل ظروف نگهداری غلات و حبوبات مثل نخود و لوبیا و حتی ظروف نگهداری آرد تکثیر پیدا می کنند و موجب خورده شدن آنها و از بین رفتن کیفیت آنها می شوند به طوری که دیگر قابل استفاده نمی باشند و شما را ناچار به دور ریختن آنها می کند و از این طریق این حشره می تواند موجب بروز خسارت به شما عزیزان شود.

راه های جلوگیری از ورود بید ها به داخل خانه چیست؟

تا جای ممکن سعی کنید در طول شب درب ها و پنجره های خانه را بسته نگه دارید تا از ورود حشرات بید بالغ که به شکل پروانه می باشند و توانایی پرواز دارند جلوگیری به عمل آید.

بر روی درب های ورودی از صافی هوا یا حداقل پرده و یا توری استفاده کنید تا از ورود پروانه های بید بالغ ممانعت کنید. برای درب های ورودی حتما از درز گیر استفاده کنید و مناطقی از سقف های کاذب که دارای روزنه ای به بیرون هستند را کامل با مصالح مناسب بهسازی نمایید.

سعی کنید در صورت استفاده نکردن از برخی لباس ها برای مدت طولانی آنها را در کیسه های زیپ کیپ قرار دهید و درب آنها را طوری ببندید که هوای آن را خالی کرده و بعد از آن کیسه ها را بطور کامل وکیوم کنید.

از آنجا که پروانه های بید به رنگ‌های تیره و سردتر علاقه ندارند، تا حد ممکن از لامپ‌های پر رنگ تر مانند زرد، سبز یا صورتی به جای لامپ‌های سفید یا آبی استفاده کنید.

تا جای ممکن در جهت حذف منبع غذا و پناهگاه بیدها در حفظ تمیزی و بهداشت داخل خانه بکوشید، این کار به خصوص در مناطقی که پروانه‌های بید لباس حضور دارند نقش مهمی را ایفا می کند.

تمام شیر ها و اتصالات موجود در سطح خانه و آشپزخانه را به صورت دوره ای و مرتب چک کنید تا از نشتی نداشتن آنها مطمعن شوید، چرا که همین نشتی های کوچک می تواند رطوبت خانه را بالا برده و به تبع شرایط برای بقای بید ها را فراهم کند‌.

سعی کنید تا جایی که امکان دارد از عطرها و ادکلن های با بوی تند به جای عطر ها و ادکلن های با بوی شیرین استفاده کنید، زیرا پروانه های بید لباس عطرهای شیرین را ترجیح می دهند.

همیشه سعی کنید ‌محصولات خوراکی، حبوبات و آرد و شکر و حتی شیرینی جات را در ظروف درب دار قرار داده و درب آنها را به طور صحیح و محکم ببندید  تا از ورود پروانه بید به داخل آنها جلوگیری شود.

تا حد امکان از انباشتن وسایل و لباس ها در زیر تخت خواب ها و در چمدان خودداری کنید و صورت اجبار سعی کنید هر از چند گاهی لباس ها را خارج کرده و آنها را همزمان با چک کردن مورد هوادهی قرار دهید.

استفاده از روش های مبارزه طبیعی برای کنترل بید ها نیز می تواند موثر واقع شود. مثلاً از گل هایی که مورچه ها دوست دارند استفاده کنید.مورچه ها به عنوان یک دشمن طبیعی برای پروانه های بید لباس محسوب می شوند.

در قسمت های از خانه که فرش ها را در زیر مبلمان و یا کمد ها قرار داده اید سعی کنید آن قسمت ها را مرتبا جابجا نموده تا از آلوده نبودن آن قسمت از فرش اطمینان به عمل آید‌.

تا حد امکان سعی کنید رطوبت محیط خانه را پایین بیاورید، چراکه بید ها در محیط گرم و مرطوب به سرعت تکثیر می شوند.

دقت کنید که استفاده از روشهای شیمیایی مبارزه با بید به عنوان آخرین گزینه باید مدنظر قرار بگیرد، چرا که این روش نیازمند رعایت اصول صحیح و نیز تخصص مورد نیاز به خود را دارد و توصیه ما به شما دوستان این می باشد که حتما روش مبارزه شیمیایی که همان سمپاشی می باشد را به متخصصین این امر واگذار کنید تا هم از نتیجه کار راضی و مطمعن باشید و هم اینکه برای سلامتی شما عزیزان هیچگونه مخاطره ای به خاطر عدم رعایت اصول پایه ای و حرفه ای سمپاشی به وجود نیاید.

برای دریافت مشاوره رایگان و بازدید شبانه روزی حتی در ایام تعطیل با کارشناسان شرکت ما تماس بگیرید 

۵۶۳۴۲۶۵۶    –    ۰۹۳۵۱۱۷۰۵۲۵

روشهای خانگی کاهش جمعیت حشره بید در خانه  چیست؟

شستشوی فرش

اگر فرش مورد تهاجم بید قرار گرفت برای از بین بردن لارو ها و تارهای تنیده شده فرش باید شسته شود ، اما دقت کنید با این روش  فقط لارو ها و تارهای تنیده شده از بین می رود.

مشکل اصلی تخم بید می باشد که به شکل شم های ریز سیاه و سفید در لابه لای پرزها در فرش باقی می ماند. برای از بین بردن تخم ها در زمان های قدیم از تنباکو و توتون استفاده می کردند به این صورت که در زیر فرش ها  توتون و تنباکو می گذاشتند. این روش تاثیرگذار بود اما در صورتی که فرش مورد نظر کرم رنگ و یا رنگ روشن داشته باشد زردی توتون روی فرش ایجاد لکه می کرد.

جارو برقی

نظافت منزل به صورت مداوم باعث می‌شود تا حد زیادی از جمعیت بیدها کاسته شود چرا که با این کار علاوه بر حذف ذرات ریز پرزها و یا الیاف جدا شده ریز قالی یا لباس ها که به عنوان منبع تغذیه برای بیدها محسوب می شوند می توان تا حدی تخم ها و یا لارو های بید را از سطح خانه حذف کرد.

استفاده از تله بید

یکی از دیگر روش ها برای از بین بردن بیدها به خصوص بیدهای بالغ استفاده از تله مخصوص بید می باشد. این تله ها شکل های مختلفی دارد اما اساس کار در تمام آنها استفاده از هورمون فرومون می باشد. برای گرفتن بهترین نتیجه این تله ها را باید در مکان هایی که بیدها تکثیر شده‌اند مانند مکان های تاریک و مرطوب موجود در جای جای خانه مثل پشت کمد ها و یا گوشه های اتاق های که فرش ها لول شده اند گذاشت و منتظر ماند تا بیدها به آن جذب شوند.

چوب و روغن سدر و سرو قرمز

در برخی منابع آمده است که بیدها نفرت بسیار زیادی از این مواد دارند. این چوب ها به عنوان یک دافع طبیعی حشرات عمل می‌کند و نقش زیادی در دور کردن بید ها از خانه دارد. با استفاده از این چوب ها و یا روغن آنها در مکان های مناسب که جمعیت بیدها به راحتی قابل تشخیص می باشد می توان تا حد زیادی باعث دور کردن جمعیت بیدها شد. اما در این روش باید دقت شود چرا که در صورت استفاده غیر اصولی و نابجا می توان آلودگی را به دیگر اتاق های منزلتان انتقال داد. و در این حالت مبارزه و ریشه کن کردن بید در منزلتان امر مشکل تری خواهد شد.

قرص‌های نفتالین ( پارادی کلروبنزن )  یا کافور؟ کدام بهتر است؟

از قدیم الایام یکی از بهترین دفع کننده های بید، نفتالین بوده است. نفتالین یکی از سمی ترین حشره کش ها به حساب می آید که دارای بوی قوی شیرین و تند می باشد که در از بین بردن بیدها نیز تاثیر بالایی دارد. گذاشتن دو نفتالین درون یک کیسه نخی کوچک باعث می‌شود که بیدها به خاطر بوی تند آن از بین بروند.

البته در استفاده از قرص نفتالین دقت شود که در صورت استفاده از قرص تنها می توان لارو بیدها را خفه کرد.  برای گرفتن بهترین نتیجه در این روش و حذف تخم هامی توان بدین ترتیب عمل کرد که ابتدا قرص ها را خرد کرده و به بلور های کوچک تبدیل کرد و آن را بر روی فرش های آلوده پاشید و بعد از آن روی فرش را با یک نایلون بزرگ به صورت کامل بپوشانید.

به طوری که هوا به فرش نرسد و سپس فرش را لول کرده و آنرا به مدت ۱ ماه در یک گوشه اتاق نگه دارید تا بخار نفتالین با اثر کشندگی که برای بید دارد اثر خود را بگذارد و بعد از آن که فرش را باز کردید با جاروبرقی تمام سطح فرش را جارو زده تا تمام بید های کشته شده و لارو و تخم های آنها را از روی فرش حذف کنید و سپس فرش را بشویید.

اگر چه استفاده از این روش خیلی موثر است اما توصیه می شود که در هنگام استفاده از قرص نفتالین حتما از دستکش و ماسک استفاده کنید تا مشکل مسمومیت برای شما عزیزان بوجود نیاید.

معایب استفاده از قرص نفتالین

طبق تحقیقات انجام شده از سوی وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده (DHHS) مشخص شده است که ۱٬۴-دی کلرو بنزن ممکن است که سرطان زا باشد. اگرچه مطالعه انسانی در مقیاس کامل انجام نشده‌ است ولی با مطالعات حیوانی ثابت شده‌است.

با این حال برنامه ملی سم‌شناسی (NTP) و نیز آژانس بین‌ المللی تحقیقات سرطان (IARC) و همچنین ایالت کالیفرنیا هر کدام به صورت جداگانه  ۱٬۴-دی کلروبنزن  یا همان قرص نفتالین را سرطان‌ زا اعلام کرده اند. همچنین قرار گرفتن در معرض گلوله‌ های نفتالین می‌تواند باعث کم خونی ( همولیز حاد ) در افراد مبتلا به کمبود گلوکز-۶-فسفات دهیدروژناز شود.

آژانس بین‌ المللی تحقیقات سرطان  IARC نفتالین را به عنوان ماده احتمالاً سرطان‌ زا برای انسان و سایر حیوانات طبقه‌بندی می‌کند. همچنین این آژانس (  IARC ) اشاره می‌کند که  در معرض قرار گرفتن بیش از اندازه این قرص باعث آب مروارید در انسان می‌شود. قرار گرفتن مزمن در معرض بخارات نفتالین نیز باعث آب مروارید و خونریزی شبکیه می‌شود. علاوه بر خطرات سرطانی، گلوله‌ های ضد بید باعث آسیب کبد و کلیه می‌شوند.

استفاده از گلوله‌ های ضد بید حاوی نفتالین از سال ۲۰۰۸ در اتحادیه اروپا ممنوع شده‌است. همچنین استنشاق یا لمس قرص ضد بید نفتالین برای افراد مبتلا به فاویسم یا بیماری باقله‌ای ممکن است خطرناک باشد.

برخلاف نفتالین که خیلی خطرناک است استفاده از کافور مشکلات این چنینی نداشته و استفاده از آن در مقادیر کنترل شده بسیار موثر و بی خطر می باشد. با توجه به معایب ذکر شده می توان پی برد که استفاده از نفتالین هم به تخصص نیاز دارد و هم در صورت بروز آلودگی می تواند برای سلامتی شما خطرناک باشد، بنابراین می توان به جای استفاده از قرص نفتالین از جایگزین طبیعی آن یعنی کافور استفاده کرد که چنین مشکلاتی را در بر نداشته باشد.

استفاده از نور طبیعی خورشید

از آنجا که بید معمولا در انتهای پرزهای قالی تخم گذاری می کند بهتر است سالی یک یا دو بار ( هر شش ماه) زمانی که دمای هوا در حدود ۳۰ درجه بود آنها را به پشت خوابانده و ساعاتی در مقابل نور مستقیم آفتاب قرار داد و در همین زمان به جارو کردن آن نیز پرداخت.

ولی در صورت بزرگ و یا سنگین بودن فرش و سخت بودن جابجایی آن می توان درب های اتاق و پنجره ها را به صورت کنترل شده باز گذاشت تا جریان هوا در اتاق رد و بدل شده و رطوبت خانه تنظیم شود. همچنین می توان از برس های مخصوص برای  شانه زدن قالی ها استفاده کرد تا تخم های بید را که در لا به لای فرش پنهان شده اند را از بین برد.

معمولا قالی هایی که پهن می شوند و مورد استفاده دائم هستند کمتر مورد تهاجم بید قرار می گیرند اما قالی هایی که به دلایل خاصی لوله شده و یا تامی گردند تا برای مدتی نگه داری شوند، بیشتر مورد حمله بید ها قرار می گیرند بنابراین بهتر است قبل از لول کردن این قالی ها آنها را با مواد مخصوص ضد بید آغشته کنید.

برگ بو

برگ بو، بخاطر بوی شدیدی که دارد در دور کردن  بیدها از داخل منازل و کمدهای لباس ها نقش تاثیرگذاری دارد. استفاده از برگ بو در دور کردن همه انواع بیدها موثر است و این خود می تواند یک مزیت در بین سایر روش ها به شمار آید.

سشوار

استفاده از سشوار برای از بین بردن لارو و تخم های بید در لباس ها مناسب است. دمای بالای ایجاد شده در سشوار احتمال از بین بردن لاروها و تخم های این حشره را افزایش می‌دهد و برای از بین بردن بید سشوار می‌تواند به ما کمک کند. با استفاده از سشوار می‌توانید گرما را به لباس های آلوده انتقال دهید و باعث از بین رفتن تخم بید شوید.

کیسه‌های حاوی گیاهان دارویی

گیاهان دارویی مانند رزماری، اسطوخودوس و آویشن از دفع کننده های طبیعی حشره ها محسوب می‌شوند. برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم این گیاهان را درون یک کیسه پارچه ای قرار دهید و در مکانهای آلوده بگذارید. با استفاده از این روش نیز تا حدودی می توان بید ها را از داخل منازل به بیرون فراری داد.

مراحل سمپاشی تخصصی انواع بید توسط گروه تخصصی ارمغان آسا به چه صورت است؟

انجام بازدید در محل مورد نظر و سپس شناسایی نوع دقیق آفت توسط کارشناسان با تجربه و متخصص

تعیین میزان آلودگی منزل و وسایل آن

تعیین نوع سم و مقدار آن و مشخص کردن تاریخ سمپاشی با توجه به رضایت مشتری و شرکت در خصوص زمان سمپاشی

ارائه آموزش های لازم قبل و بعد از انجام سمپاشی

آموزش ساکنین در خصوص چگونگی بهسازی در جهت ممانعت از بروز آلودگی مجدد

پیگیری موثر واقع شدن پروسه سمپاشی و اقدام جهت انجام لکه گیری و یا مرحله دوم سمپاشی در صورت لزوم

آموزش لازم به خدمت گیرندگان محترم جهت ممانعت از بروز مسمومیت در حین و بعد از عملیات سمپاشی

جهت دریافت مشاوره رایگان و خدمات گروه تخصصی ارمغان آسا همواره می توانید به صورت ۲۴ ساعته با کارشناسان ما در تماس باشید.

۵۶۳۴۲۶۵۶    –    ۰۹۳۵۱۱۷۰۵۲۵

6 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب